Tiggerpoint

het mysterie van de afgeleide pijn, met hun monumentale medische handboek:Myofascial Pain & Dysfunction; The Trigger Point Manual. Het boek waar deze site grotendeels over gaat, is het 'Trigger Point Manual' voor de leek. Negen Amerikaanse artsen bevelen het van harte aan. Dr. David Simons heeft het voorwoord geschreven. Als u veel last heeft van pijn, lees dan verder:

Twintig jaar geleden ontrafelden de artsen Janet Travell en David Simons Triggerpionts, wat het zijn, bevat onder andere een tekening die is gebaseerd op een foto van een triggerpoint via een electronenmicroscoop. In de inleiding van het boek wordt besproken waarom het zo moeilijk is om pijn te doorgronden en het te behandelen. In hoofdstuk één vertel ik over mijn eigen gevecht met de pijn en hoe ik uiteindelijk won door gebruik te maken van de methoden die in dit boek worden uiteengezet. Veel van onze alledaagse pijnklachten—en vele andere vreemde symptomen—worden feitelijk veroorzaakt door myofasciale triggerpoints (kleine spierknopen) in overbelaste of geblesseerde spieren. De medische gemeenschap doet er lang over dit feit te accepteren en er gebruik van te maken, zelfs al wordt in de medische vakbladen al meer dan 60 jaar over triggerpoints geschreven!  Deze verplaatsing van pijn zet iedereen op het verkeerde been, inclusief de meeste artsen. Dit is de reden dat pijn zo vaak foutief wordt gediagnosticeerd en zo vaak met pijnstillers wordt behandeld. Pijn is een teken dat er iets fout zit en dat het je aandacht nodig heeft. Is het goede geneeskunde de boodschapper om zeep te helpen en de boodschap te negeren?

Velen denken dat de oorzaak van de pijn altijd op dezelfde plaats is als de pijn zelf. Dat is niet zo. De moeilijkheid met triggerpoints is dat ze pijn afleiden. Als je de betekenis van je pijn niet begrijpt, legt het Handboek Triggerpoint-therapie dit duidelijk uit. Het toont de patronen van afgeleide pijn van de triggerpoints in 120 spieren ons lichaam. Het laat je zien hoe je deze triggerpoints met heel eenvoudige en veilige massagetechnieken zelf kunt behandelen. De meeste soorten pijn zijn door uzelf te verhelpen.