Periostmassage

Wat houdt het in? De Periostmassage is een vorm van reflexologie.

Bindegewebsmassage

Het werkt - zoals het bindweefsel niet alleen lokaal op het terrein van de massage, maar heeft ook gevolgen voor de verder weg gelegen organen. De periosteum bot of huid bindweefsel is een reservoir dat rond het bot. Ze bestaat uit twee lagen: een buitenste vezel-rijk en een binnenste laag van de zenuwen en bloedvaten doorheen. Het periosteum beschermt en voedt het bot.

Tijdens een massage de therapeut duwt met de vingertoppen ritmisch op bepaalde punten van het periosteum. De behandeling van een punt kan worden een tot twee minuten. De keuze van de punten is afhankelijk van de klachten, die moeten worden behandeld (bijvoorbeeld in de lumbale of nek, schouder of kaak).

De methode kan worden gebruikt in een aantal ziekten die worden geassocieerd met pijn zijn: artritis, hoofdpijn, rugpijn, schouder problemen, fibromyalgie en tennisarm. Bovendien is de afstand tot de inwendige organen, bijvoorbeeld blaas disfunctie of digestieve klachten zullen worden behandeld.

Mag niet worden gebruikt om Periostmassage bij acute ontstekingen, tumoren of letsel in het massage-gebied, en ook geen rekening anticoagulans medicatie, en osteoporose.

Akupunktur:

Het pijnstillende effect van Periostmassage waarschijnlijk gebaseerd op een soortgelijk effect als de acupunctuur. Massage irriteert de pijn receptoren in het bot huid. Vervolgens worden gedistribueerd endogene stoffen (endorfines) die verband houden met de pijn drempel door het lichaam respectievelijk. Dit principe is in de natuurgeneeskunde als "counter-irritatie bekend.