Magneet Therapie

200 jaar voor Christus werd in China reeds de magneet therapie toegepast

tijdens de Han- dynastie. De toepassing is onder meer vastgelegd in het 'plantenboek van de goddelijke landman' hierin wordt vermeld, dat magnetische ertsen van naturen een therapeutische waarde hebben en onder andere toegepast werden op verlammingen, reumatische aandoeningen en gezwollen gewrichten. Later is vergelijkbaar materiaal geschreven, waarbij ook gesproken werd over smeersels en zalven waarin magneetpoeder is verwerkt, bijvoorbeeld om bloedingen tegen te gaan of om tumoren te behandelen. Ook hebben Chinese zeelieden het kompas uitgevonden. Als we verder de geschiedenis beschouwen, zien we bij de Egyptenaren een verbazingwekkend kennis en gebruik van de magnetische krachten in het dagelijkse leven. De piramiden zijn een levend bewijs van het gebruik van deze krachten, waardoor de mummies behoed werden voor verrotting. Een mooie Egyptische prinses droeg een magneet als amulet op haar voorhoofd, hetgeen de oorzaak van haar schoonheid zou zijn. Daarna is het lange tijd stil geweest rond de magneet. De bekende Zwitserse arts Paracelsus (1493- 1541) heeft weer een grenspaal bereikt in de geschiedenis van het magnetisme. Hij bedeelde de magneet vooral op het terrein van de geneeskunst. Hij nam waar dat de magneet vooral nuttig was bij de behandeling van ontstekingen, zweren en vele inwendige aandoeningen.

Genees, verlicht of onderdrukt een magneet?

-Als een magneet wordt toegepast op het  lichaam, wordt het hele lichaam (niet allen het deel dat contact maakt) behandeld. Doordat de magneet de functies van verschillende organen normaliseert, treedt er genezing op. Men kan dus niet spreken van een lokale toepassing.

• De genezende principes van magneten zijn gebaseerd op natuurlijke wetten van magnetisme. Ziekte wordt beschouwd als verstoring van de magnetische velden van de cellen veroorzaakt door een uitwendige magnetische kracht. Door middel van magneettherapie wordt het evenwicht in magnetische velden tussen cellen, weefsels en organen hersteld. Er is dus geenszins sprake van onderdrukking.
  • Bij deskundige toepassing van magneetjes zijn geen bijwerkingen geconstateerd.
  • Ondersteuning van magneettherapie met voetreflexologie acupunctuur en moxa is een goede combinatie.

Ook de magneettherapie is een holistische therapie. In de al genoemde therapieën lig de nadruk op het versterken van de vitale levenskracht en het afweersysteem van het lichaam. Het lichaam moet pathogene factor zelf overwinnen.