Bindweefselmassage

Bindweefselmassage berust op het principe van het beïnvloeden van inwendige organen, spieren, gewrichtskapsels en bloedvaten door massage van de bindweefselzones (gelegen onder de huid).De relaties tussen huidzones en de inwendige organen kan worden verklaard door de segmentale opbouw van het lichaam. De relatie tussen inwendige organen en bepaalde huidzones is door Head ontdekt en worden dan ook de zones van Head genoemd.

Er bestaat niet alleen een segmentale relatie tussen de organen en de Head zones, maar een zelfde verband is er tussen een orgaan en de periostzone, musculaire zone en de bindweefselzone. Verstoringen in een orgaan zijn in alle vier de zones waar te nemen. De huid wordt in die gebieden overgevoelig voor warmte, koude, aanraking en druk. Tevens is een vermindering van beweeglijkheid van de huid merkbaar, dit wordt veroorzaakt door het verkleven van de huid met het onderliggende weefsel. In deze huidgebieden ontstaan zwellingen, harde plekjes en de spieren worden pijnlijk bij bewegen. Bij het optillen van de huid voelt men vaak een verhoogde weerstand in de desbetreffende zone.

Bij welke klachten helpt bindweefselmassage ?

Bindweefselmassage kan onder meer worden toegepast bij: hoofdpijn, migraine, buik- en borstkas aandoeningen, chronische obstipatie en diarree, maag en darm aandoeningen, chronische verkoudheid, wervelkolom aandoeningen, gewricht- en spierreuma, slapeloosheid, pijnen bij de menstruatie en het uitblijven daarvan, littekens, rug- en nekklachten (whiplash), spijsverterings- en hormonale klachten, overspannenheid, astma, eczeem en uit het losmaken van alle lagen van oppervlakkig naar diep. Kenmerkend is dat eerst de huid wordt los gemasseerd en vervolgens steeds dieper wordt gewerkt, tot aan het periost. De massagehandelingen maken het bindweefsel weer los. Massageprikkels kunnen zo, vanuit de zones, een positieve invloed hebben op de desbetreffende organen.

Bindweefselmassage

Binnen het lichaam heeft het bindweefsel een steunende en verzorgende functie. Bindweefsel beschermt de organen en bepaalt hun vorm. Ook de onderlinge beweeglijkheid van de organen wordt verzorgd door het bindweefsel. Via het bindweefsel worden bloedvaten en zenuwen naar de organen geleid
In tegenstelling tot de meest bekende massagevormen wordt bindweefsel niet toegepast op de spieren, maar op de bindweefsellaag van het lichaam die zich tussen de opperhuid en de spieren bevind. Bindweefselmassage is een vorm van reflexzonebehandeling.
Door de segmentatie in het lichaam (de zenuwen die tussen de wervels uitkomen bedienen alle weefsels en organen in datzelfde bandvormige gebied) kan uit de verklevingen in het bindweefsel worden opgemaakt waar mogelijke probleemzones zich bevinden. Andersom kan door het losmaken van die verklevingen reflexmatig invloed worden uitgeoefend op alle inwendige organen, spieren, bloedvaten etc. die in dat bandvormige gebied voorkomen.
Bindweefselmassage kan onder andere worden toegepast bij hoofdpijn en migraine, buik- en borstkas aandoeningen, maag en darm aandoeningen, chronische verkoudheid, gewricht- en spierreuma, gevoeligheidsstoringen, slapeloosheid, en pijnen bij de menstruatie en het uitblijven daarvan.
De technieken hebben een positief effect op een verslapte of slecht doorbloede huid en ook cellulite, striae en zeker ook littekenweefsel kan door deze massagetechniek sterk verbeteren.