Aroma Therapie

Hoewel de oorsprong van aromatherapie in het vroege Egyptische rijk te vinden is, circa 5000 jaar geleden, is therapie met vluchtige oliën relatief nieuw als op zichzelf staande geneeskundige discipline. De term 'aromatherapie' werd ongeveer vijftig jaar geleden bedacht door Renè Maurice Gatteforssè, een franse cosmetische chemicus. Hij raakte geïnteresseerd toen een vooronderzoek aantoonde dat etherische oliën in het algemeen een grote werking op de huid hebben.

Gattefossè besefte de enorme waarde van etherische oliën als anti-bacteriële middelen en de mogelijkheid er allerlei soorten infecties mee te behandelen.

Het effect van geuren op de emoties is al eeuwenbekend bijv. woede (kamille) Verdriet (hysop) en jaloezie (roos). In het gebruik zijn etherische oliën zeer veelzijdig. Ze zijn zeer geschikt voor massage, omdat ze in plantaardige olie oplossen want ze zijn te sterk om puur te gebruiken en worden goed door de huid opgenomen. Deze opname en verspreiding door de lichaamsweefsel vormen de basis van de therapie. Op deze manier kunnen de oliën niet alleen stimuleren of ontspannen maar men kan er ook bijna alle soorten inwendige aandoeningen mee behandelen (de spijsvertering). In het bijzonder bergamot, kamille en lavendel, die de eigenschap hebben de productie van de witte bloedcellen aan te zetten. Dit effect vindt alleen plaats wanneer de essentie geïnhaleerd wordt, door middel van geurlampjes of het verdampen hiervan in een verbrander of in de huid gewreven. Zo kunnen ze gebruik worden ter behandeling van infectie of om simpelweg een hoog niveau van weerstand te handhaven. Een andere meest gebruikte toedieningmethode is om de oliën door de mond te geven meestal ongeveer drie druppels op een beetje suiker. Op deze manier kunnen ze als kruiden of geneesmiddelen ter behandeling van allerlei klachten worden voorgeschreven, zowel geestelijk als lichamelijk (alleen op therapeutisch advies). Etherische oliën reinigen je lichaam, geest, aura en je huid.